Als leerkracht ben je een zogeheten ‘professional voice user’ Dit betekent, dat je, om je vak te kunnen uitoefenen je stem hard nodig hebt.

Je stembanden of stemplooien, zijn 2 spieren in je strottehoofd die al trillend zorgen voor het geluid van je stem.

Bij hogere belasting van je stem (veel of luid spreken) moeten deze spieren bij professional voice users vaak topprestaties leveren.

Soms kunnen ze dan ook overbelast worden. Er kunnen dan bloedinkjes, oedeem of wondjes of zgn. stemplooiknobbeltjes ontstaan. Je stembanden kunnen dan niet meer mooi tegen elkaar sluiten, waardoor je stem schor en/of hees klinkt.

Met een slechte – ,  of zonder stem kun je onvoldoende optimaal of zelfs níet werken.

Terwijl je heerlijk geniet van de zomer, thuis of op vakantie heeft ook je stem een poosje rust.

Dat is goed, want dan kunnen deze spieren zich weer helemaal herstellen voordat ze weer hard moeten gaan werken aan het begin van het nieuwe schooljaar.

Belangrijk is, dat je deze stembandspieren goed voorbereidt hiervoor. Dit kan door conditietraining en ‘warming-up’ technieken zoals je dat ook doet voordat je gaat sporten.

Warming – up van je stem is van essentieel belang voor alle beroepssprekers. Het zorgt ervoor, dat je een betere stemconditie hebt en blessures voorkomt.

Een paar tips voor een goede stemconditie:

Een goede hydratatie is belangrijk:

  • drink veel water, thee (kamille of gember) weinig koffie (de-hydrateert)
  • niet hoesten- kuchen of schrapen als je slijm in je keel hebt! Dit kan de stembanden beschadigen! Beter is het om te drinken.
  • Adem altijd door de neus in rust! Dit zorgt voor een goede verwarming, reiniging en bevochtiging van de ingeademde lucht.
  • Vermijd spreken in een droge en/of stoffige omgeving.
  • Zingen/neuriën is goed voor de stem en zorgt voor een goed humeur!

INSTEMMEND geeft je graag meer tips en technieken om je stem goed in conditie te krijgen én te houden en wenst je  een goede start van het nieuwe schooljaar!