“Goedemorgen met ABC notarissen” . Een telefonist(e) met een duidelijke, warme stem die sympathiek overkomt (zelfvertrouwen uitstralend), neemt de telefoon op. De eerste indruk is positief, dus hoogstwaarschijnlijk zijn uw verwachtingen van het niveau van het kantoor ook positief en staat u open voor verder contact

“mt Bohe mukelaar, goeiemôgge” Spreek ik met Borre makelaardij? “Jazeke. ”Tja, onduidelijk en dit komt niet echt betrouwbaar over.

De eerste indruk van uw bedrijf/ kantoor is uw visitekaartje. Binnen twee seconden beslist de beller aan de hand van het stemgeluid aan de telefoon intuïtief of iemand betrouwbaar is!

De afgelopen maanden heb ik bij een callcenter telefonische aquisitie gedaan. Ik heb bedrijven benaderd en afspraken gemaakt voor een relatiebeheerder. Een uitdaging om mijn stem in te zetten en de visie en doelen van INSTEMMEND in praktijk te brengen.

Een bijzondere ervaring om mee te maken! Ik heb me verbaasd over de manier waarop regelmatig de telefoon werd opgenomen en ik soms te woord werd gestaan:

  • Mompelend, zacht en onverstaanbaar
  • Erg kortaf (ruzie of slechte nacht gehad? Stress?)
  • Alleen de voornaam (welk bedrijf?)
  • De halve bedrijfsnaam
  • Bijna schreeuwend (ja echt! Ik moest mijn headset even afdoen en heb de receptioniste vriendelijk verzocht iets zachter te spreken wat ze echt niet deed.)
  • Schel/ nasaal (oei dat klinkt niet prettig)
  • Flink dialect (sorry, dat versta ik niet helemaal goed)

Gelukkig zijn dit uitzonderingen, maar bent u zich wel voldoende bewust van het feit dat uw receptionist(e)/ secretaresse het visitekaartje van uw bedrijf is?

Instemmend heeft een interactieve en praktische workshop ontwikkeld speciaal voor beroepsbellers waardoor ze meer inzicht krijgen in hun eigen manier van spreken. We  trainen vaardigheden op het gebied van adem, stem en articulatie en non-verbale communicatie.

De ervaring met onze trainingen is, dat receptionistes vaak een hoge werkdruk ervaren,  en dat zij soms  boze, hoog van de toren blazende (“met een aardappel in de keel”) mensen aan de telefoon krijgen. Wij leren ze hoe ze hun stem als instrument in kunnen zetten en zo met meer zelfvertrouwen de telefoon op nemen. Ook bieden we stress reducerende technieken aan om beter met de werkdruk te kunnen omgaan.

Wilt u tevreden (potentiële) klanten en een receptionist(e) met een zelfverzekerd gevoel, duidelijk sprekend “visitekaartje”? Neem dan contact op met Instemmend.

 

Oh ja, let ook op de stem waarmee  uw antwoordapparaat wordt ingesproken en  de wachtmuziek. Dit kan soms zeer hilarisch, irritant of onprofessioneel overkomen en maken dat je met plezier blijft wachten of héél snel ophangt!