Herken je dit? Je staat nog niet vooraan in de zaal, of je wangen, borst en hals staan al in vuur en vlam. Sommigen proberen hun huid zo goed en zo kwaad als het kan te bedekken, anderen ondergaan zelfs operaties!

Blozen: wat kan je eraan doen?

In situaties van angst, stress en schaamte- zoals presentaties- komt ons lichaam instinctief in een vluchttoestand terecht. Je lichaam reageert door ‘in overdrive’ adrenaline rond te pompen in je bloed. Dit veroorzaakt die vervelende roodheid op je huid.

Hardnekkig blozen heeft echter ook vaak te maken met angst voor het blozen zelf. Je hoeft nog maar te denken dat je niet mag blozen, of je begint al te blozen. Er simpelweg niet aan denken is natuurlijk geen pasklare oplossing. Als je niet mag denken aan een roze olifant, doe je het immers toch!

Om je te wapenen tegen schaamrood, mag je je er in de eerste plaats niet voor schamen (what’s in a name!). Gebruik bewust andere vormen van lichaamstaal die je zelfverzekerdheid weerspiegelen. Denk maar aan gecontroleerde gebaren die je boodschap ondersteunen, aan een rechte houding (lichtj naar je publiek toegebogen), aan een vriendelijke gezichtsuitdrukking,…

Ten tweede moet je je spreekangsten daadkrachtig aanpakken. Zij zijn de ideale voedingsbodem voor een blos op de wangen! Analyseer wat jou beangstigt in bepaalde spreeksituaties en waarom. Je hebt uiteindelijk niets te verliezen door die spreekangsten de kop in te drukken. Zo kom je ten minste naturel en spontaan over! Bovendien worden mensen die blozen aardig bevonden…

Prima, dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Er komt vaak heel wat trial en error aan te pas om diepgewortelde angsten (zowel voor het blozen als voor het spreken) weg te werken.

Voor een effectief resultaat op korte termijn kun je terecht bij Instemmend.